Voedselbank voor dieren helaas groot succes

29-03-2017

SINT WILLEBRORD - De regio Rucphen heeft sinds november vorig jaar een eigen voedselbank voor dieren. Mensen die voor zichzelf afhankelijk zijn van de voedselbank kunnen sindsdien voor hun huisdier terecht bij Stichting Pets Food Care. De stichting is blij dat steeds meer particulieren en bedrijven dierenvoer en andere benodigdheden doneren.

Priscilla de Veth is een jonge meid van 26 jaar en woont sinds een jaar in Sint Willebrord. Ze studeerde voor dierenartsassistente in Barneveld, maar door haar hypermobiliteitssyndroom, heeft ze dat werk nooit kunnen doen. Op haar achttiende jaar werd ze hierdoor al afgekeurd en sindsdien krijgt ze een Wajong-uitkering. "Dat is helemaal niets voor mij. Ik wil mijn hand niet ophouden. Ik wil iets doen", vertelt Priscilla aan de keukentafel bij haar ouders thuis. "Maar het is dan wel noodzakelijk om iets te doen waarbij ik zelf de tijden kan bepalen, zodat ik ook op tijd kan rusten." Ondertussen heeft ze nog verschillende andere opleidingen gedaan, zoals hondentraining. "Ik ben gek op dieren, eigenlijk meer dan op mensen." Twee jonge Engelse buldogs springen vrolijk om haar heen. Het huis en de schuur staan vol met zakken honden- en kattenvoer en andere dierenbenodigdheden.

Door een kennis ontstaat het idee van een voedselbank voor dieren. "In Nederland zijn er verschillende, maar in West-Brabant was zoiets er nog niet. Toen ben ik vorig jaar november, samen met mijn moeder en een goede vriendin, begonnen met de oprichting van een eigen dierenvoedselbank." Zo kwam Stichting Pets Food Care tot stand, de dierenvoedselbank voor West-Brabant. "We zijn toen bij particulieren en bedrijven gaan vragen of ze dierenvoer of andere benodigdheden wilden doneren. Nog voor de Kerst wilden we de eerste pakketten uitdelen", vertelt de enthousiaste Priscilla. "Dat hebben we op 20 december kunnen doen en dat was zo leuk. De mensen waren zo dankbaar naar ons, maar ze zouden eigenlijk de mensen moeten bedanken die het gedoneerd hebben." De stichting is blij met alle donaties, maar in de praktijk blijkt er vooral veel behoefte te zijn aan droog kattenvoer.

De circa twintig mensen die zich bij de stichting hadden aangemeld kwamen via de reguliere voedselbank bij hen terecht. "Iemand moet al bij de gewone voedselbank ingeschreven zijn en dat controleren wij dan ook. Of er moet een verklaring zijn van de schuldsanering. De meeste mensen blijken buiten hun eigen schuld om in de problemen gekomen te zijn en wij helpen hen een beetje om er weer uit te komen." Nu, drie maanden later, helpt de stichting al drie keer zoveel mensen. Omdat er in een korte tijd veel nieuwe aanmeldingen van hulpbehoevenden, maar gelukkig ook van donateurs zijn gekomen, wordt de stichting bijna ingehaald door haar eigen succes. "Het wordt nu al tijd voor een andere locatie. Op een uitgiftedag kunnen we hier in huis niet eens meer lopen. Dan staat alles vol. Een kleine ruimte bij een bedrijf zou een uitkomst zijn." Priscilla hoopt vurig dat iemand voor hen een kantoortje of magazijntje kan regelen. "Dan kunnen we nog meer mensen helpen en hebben mijn ouders ook weer een beetje ruimte in hun huis." Aan de keukentafel verdeelt Priscilla de Veth het gedoneerde dierenvoer eerlijk over de verschillende emmers. BIJDRAGE EN FOTO FRED SCHUCH

BRON: De Rucphense Bode