Dierenvoedselbank uit haar jas gegroeid

13-03-2018

SINT WILLEBRORD - Stichting Pets Food Care bestaat anderhalf jaar en zo'n honderd gezinnen maken dankbaar gebruik van deze dierenvoedselbank. De stichting zet zich in voor de huisdieren van gezinnen die het niet zo breed hebben. Zij zamelt dierenvoeding in en deelt dat uit. Het opslag- en distributiepunt gebeurt vanuit een woning in Sint Willebrord, maar door de toegenomen vraag wordt het hier te krap.

"We zijn op zoek naar een andere locatie en hebben daarvoor de hulp van de gemeente Rucphen ingeschakeld", laat dierenvriend en mede-initiatiefneemster Priscilla de Veth weten. Wethouder Cees Evers, die het armoedebeleid in zijn portefeuille heeft, kwam vorige week een kijkje nemen.

In de schuur, keuken, eetkamer en zelfs slaapkamer, staan de tonnen met honden- en kattenbrokjes opgestapeld. Ook pakken met voer voor knaagdieren, vogelvoer en blikjes natvoer voor de kat prijken tussen het interieur. "Het wordt echt te gek. We zoeken een ruimte waar we het voer kunnen opslaan en kunnen uitdelen. De ruimte hoeft niet zo heel groot te zijn, we zijn al snel tevreden", maakt De Veth kenbaar.

Om de twee weken komen cliënten vanuit heel West-Brabant op maandagmiddag het voer ophalen. Zo'n vijf vrijwilligers scheppen zakken met brokken uit de grote tonnen. "De hoeveelheid wordt afgestemd op het huisdier, zo hanteren we bij honden het gewicht van de viervoeter en voor de kat rekenen we een kilo. Behalve voer ontvangen ze ook snacks, kattengrit en natvoer. Het voer wordt gedoneerd door bedrijven en particulieren uit de regio", aldus de dierenliefhebster.

Om in aanmerking te komen voor voer van deze dierenvoedselbank moeten cliënten voldoen aan een aantal voorwaarden. De Veth hierover: "Vaak krijgen we nieuwe cliënten via de voedselbanken uit de regio. Als mensen al ingeschreven zijn bij de voedselbank, krijgen zij ook onze hulp. Maar eveneens mensen die bekend zijn met schuldsanering kunnen een beroep doen op Pets Food Care."

Op de vraag wat de drijfveer is van deze stichting antwoordt Priscilla: "Wij gunnen iedereen een huisdier en hopen dat de dieren van minima bij hun eigen baasje kunnen blijven. Neem dat stukje geluk niet weg bij mensen. Huisdieren zorgen immers voor een sociaal leven. "

Wethouder Evers is verrast door alle activiteiten op het adres in Sint Willebrord. "Helaas hebben wij als gemeente geen lege panden. De ruimtes die we hebben zijn van tijdelijke aard, dus daar is de stichting niet echt mee geholpen. Zij zoeken een ruimte voor minstens een jaar. Daarbij is het wenselijk dat de locatie zich niet midden in een wijk bevindt in verband met de leveringen en privacy. We houden het in de gaten en komen we iets tegen, dan gaan we wederom in gesprek."

BRON: De Rucphense Bode

Steun Stichting Pets Food Care en doneer op NL79 INGB 0007 7068 00
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin