Voedselbank voor dieren in Sint Willebrord tegenwoordig 'broknodig'

05-05-2017

SINT WILLEBRORD - Het kan iedereen overkomen: een moment dat alles tegen zit, dat je het financieel niet meer redt en je amper boodschappen kunt betalen. Voor diegenen is er gelukkig de broodnodige voedselbank. Maar wat nou als je een huisdier hebt? Je 'maatje' is dan vaak nog alles wat er is. Daarvoor is er nu de 'broknodige' dierenvoedselbank.

,,Het is heel erg nodig", vertelt Priscilla De Veth, oprichtster van Stichting Pet Food Care in St. Willebrord. ,,Het is gewoon absurd hoe snel de stichting en de vraag naar hulp groeit. Eerst hielpen we mensen uit Etten-Leur maar nu helpen we de gehele regio. Zelfs vanuit Moerdijk komen er mensen die ons hard nodig hebben."

De stichting werkt vanuit het ouderlijk huis van De Veth en wekelijks komen er 80 mensen langs om het voer op te halen. Samen met haar moeder zorgt ze ervoor dat de brokken in bakken klaarstaan, maar dat neemt veel tijd en moeite in beslag. ,,De garage en zolder staan helemaal vol met bakken. Wanneer de mensen komen ook heel de kamer", lacht De Veth. ,,We hebben nu onze grens bereikt en moeten nu echt een andere locatie vinden om iedereen te kunnen helpen. Want eigenlijk zijn er nog meer mensen die onze hulp nodig hebben en die kunnen we nu niet helpen."

Iedereen die daadwerkelijk hulp nodig heeft is van harte welkom bij De Veth. Stichting Pet Food Care is nu de enige dierenvoedselbank in de regio omdat 'normale' voedselbanken geen dierenvoeding meer mogen uitgeven. ,,Eerst was het zo dat sommige voedselbanken ook dierenvoeding uitdeelden, maar vanwege hygiƫnische- en gezondheidsredenen mag dat niet meer, dus nu doen wij dat, met onwijs veel hulp van anderen."

De Veth probeert ook meer te geven dan alleen voeding. Zo krijgt ze allerlei spullen gedoneerd zoals speeltjes en manden. Die verdeelt ze zo eerlijk mogelijk onder de mensen. ,,Bijna alles van wat wij krijgen komt van particulieren af, vaak zijn het eigenaren die spullen overhebben of hun huisdier af hebben moeten staan. Sommigen kopen zelfs extra spullen om het speciaal aan ons te doneren. Dat is gewoon geweldig."

Maar een ding is zeker voor De Veth. ,,Om dit te blijven doen moeten we een nieuwe locatie krijgen", benadrukt ze. "We zijn op zoek en hebben meerdere gemeenten en bedrijven benaderd, maar niemand die er voor openstaat. Sommige toonden weinig begrip en zeiden: Dan doe de klanten toch die huisdier weg. Dat kun je niet maken! Vaak is een huisdier nog het enige wat iemand heeft en daar hebben ze alles voor over."

BRON: BN De Stem

Steun Stichting Pets Food Care en doneer op NL79 INGB 0007 7068 00
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin